کد خبر : 36014
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 بهمن 1403 - 0:52

راهکارهایی جهت مدیریت بحران ترافیک شهری در مسجدسلیمان

راهکارهایی جهت مدیریت بحران ترافیک شهری در مسجدسلیمان

مهلا خبر/معراج جلیلی: با افزایش جمعیت شهر نشینی و پراکندگی تراکم شهری و شدت کاربری زمین در سطح و ارتفاع ها، و کمبود نیازهای شهروندان برای دسترسی به امکانات حمل و نقل شهری، برنامه ریزان شهری به طراحی سیستم های حمل و نقل شهری پایدار و هماهنگ با تمام معیارهای زیست محیطی و یکپارچگی هدایت […]

مهلا خبر/ معراج جلیلی:

با افزایش جمعیت شهر نشینی و پراکندگی تراکم شهری و شدت کاربری زمین در سطح و ارتفاع ها، و کمبود نیازهای شهروندان برای دسترسی به امکانات حمل و نقل شهری، برنامه ریزان شهری به طراحی سیستم های حمل و نقل شهری پایدار و هماهنگ با تمام معیارهای زیست محیطی و یکپارچگی هدایت می شوند. بافت سنتی شهر مسجدسلیمان باعث شلوغی در ساعات اوج ترافیک در مبادی ورودی این شهر در سال های اخیر شده است.
ترافیک می‌تواند کیفیت زندگی شهروندان را از جنبه‌های مختلف نظیر افزایش آلودگی هوا، افزایش سوانح خیابانی، کاهش فضا برای عبور و مرور و حتی آلودگی صوتی تحت تأثیر قرار دهد و به همین دلیل، باید برنامه‌ریزان شهری کاهش ترافیک را به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریتی خود قرار دهند.
به معرفی چند مورد استراتژی‌ می‌پردازم که می تواند بیشترین تأثیر را در کاهش ترافیک به دنبال داشته باشد:
۱-هوشمند سازی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی:
بهبود مدیریت چراغ‌های راهنمایی و رانندگی یکی از بهترین رویکردها برای کاهش ترافیک در شهرها به‌ شمار می‌رود که می‌تواند اثرات ناشی از آلودگی هوا را نیز به حداقل برساند. امروزه برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرها به نصب سنسورهای هوشمند روی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی می‌پردازند که این امر به آن‌ها در دسترسی به داده‌های زمان واقعی در مورد وضعیت ترافیک در معابر مهم شهری کمک زیادی می‌کند.

۲-احداث پارکینگ در سطح شهر:
یکی از راهکارهای مقابله با ترافیک، ایجاد پارکینگ عمومی است و با روش های علمی به طور صحیح و اصولی می تواند در روان تر شدن ترافیک شهری بسیار مفید باشد.
۳-اعمال قانون محدودیت پارک:
بدیهی است که پارک خودروها در نزدیکی تقاطع‌ها می‌تواند عبور و مرور انواع کاربران معابر شهری را با مشکل مواجه کند و به سهم خود، ترافیک‌های سنگین را برای شهرها به دنبال داشته باشد. مدیران می‌توانند از طریق اعمال قانون محدودیت پارک در تقاطع‌ها، مسیر را برای رفت و آمد راحت‌تر خودروها و سایر کاربران خیابان‌ها تسهیل کنند و به دنبال آن، نه‌تنها ترافیک خودرویی را کاهش دهند، بلکه آلودگی هوای ناشی از آن را نیز به حداقل برسانند.
۴-کاربری اراضی:
همانطور که اشاره گردید کاربری اراضی یکی از مؤثر ترین پارامتر در مواجهه با مشکل ترافیک می باشد. بدین روی توصیه میگردد شهرداری:
الف) نظارت جدی بر اجرای طرح تفصیلی و جلوگیری از تغییر کاربری ها خصوصا در نواحی دارای گره ترافیکی به وسیله پلیس.
ب) محدود و ممنوع کردن استقرار کاربری های سفر زا و پرمتقاضی در نواحی متراکم و پرتردد شهر.
ج) تشدید نظارت و تأکید بر اجرای پارکینگ براساس سرانه های استاندارد برای ساختمانهای احداثی دارای شرایط احداث پارکینگ و جلوگیری از ساخت املاک با بافت ریزدانه و تأکید و تشویق به تجمیع سند در نواحی پرتردد شهر.
۵-انتقال کاربری های اداری تأثیرگذار بر ترافیک:
انتقال کاربری های اداری تأثیرگذار بر ترافیک به نواحی مناسب شهری( با درنظر گرفتن مباحث پدافندی و…) در بلند مدت.
۶-موقعیت ایستگاه تاکسی ها و تعداد تاکسی ها:
پیشنهاد میگردد موقعیت ایستگاههای تاکسی بررسی و ساماندهی آنان در دستور کار قرار گیرد.
۷-تابلوهای هدایت مسیر:
متأسفانه بعلت مستهلک بودن، ازبین رفتن و ناکافی بودن تابلوهای هدایت مسیر، شهروندان و بویژه مسافرین وارد شده به شهر، بعلت عدم هدایت درست ترافیکی، غالبا به سمت میدان مرکزی شهر هدایت میشوند. مضافا نصب، اصلاح و توسعه تابلوهای هدایت مسیر برای بهبود وضعیت موجود توصیه می گردد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.